• Pengembaraan Bermula


    Aku Islam kerana Famili

    Aku Islam kerana Tradisi

    Mengapa tidak aku Islam

    Kerana Mencari?

  • Sebuah Pengembaraan Mencari Tuhan

    Pernahkah kita terfikir kita sebenarnya hanya seorang islam yang memeluk islam sebab keturunan? Kita hanya beragamakan Islam tanpa pernah mencari sebenar-benarnya tuhan kita.. Hasilnya, kita tidak memahami erti sebenar ketuhanan dan tujuan hidup.. Blog ini adalah sebuah jurnal cacatan pengembaraan seorang manusia dalam mencari tuhan..

  • Spiritual Traveller

    Aku impikan gembira,
    Yang tiada akhirnya.
    Dan aku tahu,
    Itu hanyalah di syurga.
    Aku mula memandang dunia,
    Dengan pandangan yang berlainan.
    Ibarat formula-formula yang terapung,
    Menanti untuk diselesaikan.

  • Sebuah Pengembaraan Mencari Tuhan

    Gembira, sedih, Suka, duka.
    Putaran ini wujud di dunia.
    Aku patut berhenti berfantasi.
    Mengimpikan bahagia selama-lama di atas muka bumi ini.
    Kerna bahagia tanpa wujud akhirnya.
    Hanya wujud di syurga sana.

Wednesday, September 22, 2010

Zaman Batu Suatu Pembohongan


Teringat kembali zaman sekolah menengah dulu, walupon da lame aku tinggal sejarah tetapi aku masih ingat lagi tentang zaman prasejarah dalam sukatan tingkatan 1 dulu. Aku rase timeline di atas merupakan bende basic yang kene tau klau x memang fail sejarah. Dalam zaman logam pula terdapat zaman paleolitik, neolitik,  mesolitik. Aku sangkakan tentang zaman nie adalah merupakan time line yang betol betol punyer. Tapi setelah mendapat petunjuk dariNya baru aku tahu yang aku nie telah ditipu hidup-hidup.


Charles Darwin
  Sebenarnya, timeline nie adalah sebahagian daripada teori Darwin dan para pendokong teori evolusi iaitu kononnya manusia zaman dahulu tidak tahu apa apa malah tidak tahu bercakap, tidak ada bahasa ,tetapi berkembang sedikit demi sedikit demi mencapai kemajuan. Teori evolusi ini di wujudkan supaya manusia percaya yang mereka adalah tercipta dengan “sendirinya” dan menyakinkan mereka bahawa  Tuhan tidak wujud .


adakah nabi adam di turunkan sebegini tanpa sebarang  ilmu? jawapannya tentulah tak.




Jika semua nie tipu,jadi time line apa yang kita nak ikut?
Dalam surah Al Baqarah( Ayat 30-39):
Allah telah mengajarkan Nabi Adam “nama-nama” keseluruhanya . setelah Nabi Adam mengetahui semua “nama- nama” tersebut, maka bersujudlah semua malaikat tanda penghormatan kepada manusia kecuali iblis, kerana dia sombong dan merasakan bahawa manusia tetap akan melakukan kerosakan di muka bumi dan menumpahkan darah walaupun sudah di ajarkan mengenai “nama- nama” oleh Tuhannya. Kerana itu dia enggan sujud dan berikrar sehingga hari qiamat untuk membuktikan bahawa manusia tetap akan merosakkan bumi dan menumpahkan darah walaupun telah mengetahui akan “ nama- nama” tersebut.
Berdasarkan intipati ayat diatas, apakah yang di maksudkan “nama- nama” tersebut?
Al –Quran hanya mengunakan nama- nama para nabi sebagai ukuran sejarah. Kerana para nabi ini merupakan wakil kaum mereka pada tempat, waktu dan ketamadunan tertentu.
Contohnya:
1)      “…dimasa kerajaan Sulaiman…”( baqarah 102)
2)      “…sesudah Musa…”( baqarah 246)
3)      “...sesudah Nuh…”( isra’ 17)
Mereka bukanlah orang gua yang kita sangkakan tetapi mereka telah membina satu tamadun yang begitu hebat. Malah mungkin lebih canggih daripada kita pada hari ini.Dan ilmu pengetahuan yang tinggi. Tetapi kerana kekufuran sebahagian daripada mereka kepada Allah, maka kehebatan ketamadunan mereka telah di hancurkan sekelip mata sahaja sehingga kita menyangka mereka ini adalah orang batu yang tidak pernah mencipta apa- apa.
Rujukan:

P/S: sekali lagi, “DON’T JUDGE A BOOK BY ITS COVER” 

0 comments:

Post a Comment