Berikut merupakan dalil dalil mengenai ikhtilat:
Firman Allah SWT
"maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit di dalam hatinya..." (Al Ahzab: 32)
Allah SWT berfirman
"Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman, 'hendaknya mereka menahan pandangan dan memelihara kemaluan mereka’(Al-Qasas.24: 30)
Allah SWT berfirman
"Katakanlah kepada wanita yang beriman, 'Hendaklah mereka menahan pandangan, dan memelihara kemaluan mereka".(Al-Qasas.24: 31)
Sabda Rasulullah saw:
"Wahai Ali,janganlah pandangan kedua menuruti pandangan pertama mu kerana pandangan pertama itu bagimu sedangkan kedua tidak(dosa ke atasmu)." Hadis Riwayat Ahmad,Abu Daud dan Tarmidzi.
Rasulullah SAW. bersabda,
"Wahai Ali, janganlah engkau ikuti pandangan yang satu dengan pandangan yang lain. Engkau hanya boleh melakukan pandangan yang pertama, sedang pandangan yang kedua adalah risiko bagimu". (HR Ahmad)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hukum asal Ikhtilat, pergaulan antara leiaki dan perempuan adalah haram, maka ia adalah suatu perkara yang wajib dihindarkan kecuali dalam keadaan terpaksa atau keperluan yang mendesak. Syeikh Abd. Karim Zaidan dalam kitabnya `al-mufassat fi al-mar ah' ynag masyhur menyebutkan contoh-contoh keadaan tersebut seperti di bawah:
Pertama: Harus kerana terpaksa (dhorurah)
Ikhtilat yang berlaku kerana tekpaksa seperti yang disebutkan oleh Imam Nawawi dengan katanya: Berkata ahli mazhab Syafei: Tidak ada perbezaan dalam pengharaman khulwah (berdua-duaan) sama ada dalam solat atau selainnya. Dikecualikan daripada hukum ini keadaan-keadaan dhorurat, seperti jika seseorang lelaki ajnabi mendapati seorang wanita ajnabi bersendirian di jalan, jauh daripada kumpulan manusia tersebut jika dibimbangi keselamatannya, maka pada ketika itu wajib tanpa khilaf. Antara contoh dhorurah yang lain ialah seperti seorang lelaki ajnabi melarikan wanita dengan tujuan menyelamatkannya daripada diperkosa, jika itu adalah satu-satu jalan untuk menyelamatkan wanita tersebut.
Kedua:Harus kerana keperluan(hajat)
Ulama berkata, hajat mengambil peranan dhorurah dalam mengharuskan perkara yang haram. Di sana dicatatkan beberapa keperluan yang dianggap mengharuskan ikhtilat antara lelaki dan perempuan.
1. Ikhtilat kerana urusan jual beli yang dibenarkan oleh syarak.
2. Ikhtilat kerana melakukan kerja kehakiman.
3. Ikhtilat kerana menjadi saksi. Islam mengharuskan wanita menjadi saksi dalam kes berkaitan dengan harta dan hak-haknya.
4. Ikhtilat kerana amar ma'ruf nahi munkar. Ibnu Hazmin telah menyebutkan dalam kitabnya `al-Muhalla' bahawa Umar al-Khattab (r.a) telah melantik al-Syifa' menjadi penguatkuasa perbandaran.
5. Ikhtilat kerana melayan tetamu. Harus bagi wanita melayan tetamu bersama suaminya dan jika ada alasan yang syarei
6. Ikhtilat kerana memuliakan tetamu dan jika perlu makan bersamanya. Harus bagi wanita makan bersama tetamu kerana tujuan memuliakan tetamu
7. Ikhtilat dalam kenderaan awam. Harus bagi wanita keluar rumah kerana menunaikan kerja-kerjanya yang diharuskan
8. Ikhtilat kerana kerja-kerja jihad.
9. Ikhtilat untuk tujuan belajar atau mendengar nasihat. Antara suasana yang diharuskan , ikhtilat dengan tujuan mengajar agama.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Berbalik kepada tajuk asal persoalan kita tadi. Bagaimanakah cara ikhtilat yang betul supaya kita dapat hindari daripada dosa dosa yang mengundang kemurkaan Allah SWT. Moga moga panduan seperti ini akan memberikan gambaran yang lebih jelas kepada kita bagaimana menghadapi situasi ini pada masa akan datang
Adab-adab dalam bergaulan antara lelaki dan wanita
Walaupun pergaulan dibenarkan oleh syariat dalam suasana terpaksa dan keperluan, namun Islam telah meletakkan adab-adab dan disiplin dalam pergaulan lelaki dan wanita. Perkara-perkara inilah yang akan mengekang sikap-sikap serong dalam pergaulan antara wanita ajnabi dan lelaki. Kita perlu mengukur adakah pergaulan kita sekarang ini, sama ada di tempat kerja, dalam kenderaan awam, ketika rnembeli belah, bersiar-siar, berpolitik, amal-amal sosial, aktiviti-aktiviti luar dan lain-lain bertepatan dengan ajaran dan prinsip agama kita Islam.
Adab yang perlu dijaga oleh lelaki dan perempuan.
- Ucapan yang makruf dan sopan.Firman Allah: Dan ucaplah kata-kata yang makruf. Maksudnya, mereka ditegah sama sekali mengucapkan kata-kata yang janggal pada pandangan susila atau berbentuk sendaan dan sia-sia.
- Menundukkan pandangan. Dalam surah an Nur menyuruh lelaki dan wanita menundukkan pandangan masing-rnasing khususnya dalarn suasana takutkan fitnah.
- Mengelakkan daripada berhimpit dan bersesak-sesak. Imam Bukhari meriwayatkan daripada Ummu Salamah bahawa Rasulullah (s.a.w.) setelah memberi salam beliau tidak terus bangun. Ini untuk memberi peluang kepada wanita keluar dahulu. Ibnu Syiahab az-Zuhri.
- Tidak berkhalwat (berdua-duaan). Imam Bukhari meriwayatkan daripada Ibnu Abbas bahawa Rasulullah (s.a.w. ) bersabda: Janganlah sekali-kali seseorang lelaki bersendirian dengan seorang wanita kecuali jika ia mahramnya.
- Menghindari tempat shubhat. Sabda Rasulullah SAW: Tinggalkanlah perkara yang meragukan kamu.... (Riwayat Bukhari)
- Iltizam dengan pakaian Islam,Firman Allah: Wahai Nabi katakanlah kepada isteri dan anak-anak perempuan kamu supaya melabuhkan jilbab mereka. Dan firmannya lagi: Janganlah kamu bertabarruj(bersolek) sebagaimana kaum jahiliah bertabrruj.
- Serius dalam ucapan. Tidak `mengada-ngada` atau bermanja-manja dalam percakapan.Firman Allah: Dan janganlah kamu merendahkan (melunak dan memanja-manjakan) percakapan, yang menyebabkan mereka yang sakit hatinya terdetik untuk menggodamu.
- Menjaga pergerakan.Tidak harus mereka rnemperlihatkan liuk lituk dan lenggan lenggok yang menggoda. Firman Allah: Janganlah mereka menghentak kaki untuk menarik perhatian kepada perhiasan yang mereka sembunyikan.
Daripada kenyataan di atas ternyata bahawa menjadi pengacara majlis, peragawati, penyanyi dan penari adalah haram kerana tidak menepati syarat-syarat yang telah di tetapkan oleh ulama lslam. Mungkin senario yang lebih relevan kepada kita selaku mahasiswa adalah seperti dialog berikut:
Dialog 1
Akhawat: Salam, nak tanya sikit boleh?
Ikhwah: Silakan, apa salahnya.
Akhawat: Awak, awak dah jawab soalan no 2 assignment aritu?
Ikhwah: erk.. belum lagi.
Dialog 2
Ikhwah: Eh, awak dah makan belum?
Akhawat: Belum, kenapa?
Ikhwah: Jangan la camtu, patut la muka awak asyik pucat je. Tak cantik tau. Makan ye jom!
Dialog 3
Akhawat: Awak, test bile ek?
Ikhwah: Minggu depan kot
Dialog-dialog seperti 1 dan 3 sebenarnya boleh dielakkan untuk berlaku antara muslimin dan muslimat. Amatlah tidak munasabah jika tiada rakan sejantina yang tiada jawapan kepada persoalan-persoalan tersebut. Tapi, mungkin boleh dikecualikan dalam keadaan darurat seperti kesempitan masa, kesukaran komunikasi dan sebagainya. Dialog yang kedua apatah lagi. Jelas haram. Elakkan juga perbualan berkenaan isu-isu yang tidak berkaitan seperti pernikahan, peribadi dan sebagainya. Hanya berhubungan atau berkomunikasi dalam kadar yang cukup dan perlu sahaja. Jangan berlebihan kerana ia mungkin mengganggu hati kita.
Hamba Allah yang baik, antaranya adalah selalu menginsafi diri. Silap langkah dalam kehidupan, kembali kepada jalan hidayah. Istigfar selalu. Manusia yang jauh dari hidayah Allah, bila melakukan dosa tak merasai titik hitam di hati. Hamba Allah yang disukaiNya, bila lakukan dosa kembali bertaubat. Wallahua’lam.
Rujukan:
1.http://www.eng.upm.edu.my/html/files/suraufk/salam_fk_vol3_final.pdf
.
0 comments:
Post a Comment