Justeru itu, para ulama’ hari ini perlu tampil ke hadapan untuk menjawab pelbagai persoalan yang dikemukakan oleh masyarakat berkenaan hukum dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya. terdapat banyak isu yang di bincangankan dalam hal ini seperti pembedahan menurut Islam, kebenaran menjalankan rawatan, perancangan keluarga, pengguguran kandungan, mati otak dan euthanasia. Di dalam cerita ini jelas menunjukkan isu mengenai perancangan keluarga dan kebenaran menjalankan rawatan.
Pengertian Perancangan Keluarga
Perancangan keluarga yang telah dibahaskan oleh para fuqaha’ mempunyai tiga pengertian iaitu:
- Menghadkan bilangan anak dengan bilangan tertentu.
- Merancang tempoh kehamilan seperti menjarakkan antara dua kehamilan tanpa menghadkan bilangan anak.
- Menghilangkan kemampuan untuk hamil atau melakukan proses pemandulan.
Muktamar Fiqh kali kedua yang diadakan di Akademik Penyelidikan Islam Qahiran pada tahun 1968M dan Majlis Akademik Fiqh Islam telah memutuskan berkaitan dengan perancangan keluarga seperti berikut:
- Islam menggalakan pertambahan penduduk kerana pertambahan penduduk akan dapat menguatkan umat Islam.
- Perancangan keluarga dibolehkan apabila terdapat keperluan mendesak. Keharusan tersebut bersyarat teknik pengguguran yang digunakan itu adalah diharuskan oleh syara’.
- Haram menggubal undang-undang yang mewajibkan rakyat membataskan atau menghadkan jumlah kelahiran.
Sebelum membicarakan tentang masalah perancangan keluarga ini, terlebih dahulu perlu diberi penjelasan berkenaan keperluan mendesak .
Menurut kacamata Islam, keperluan manusia dari segi mendesak atau sebaliknya terbahagi kepada tiga bahagian:
- Keperluan mendesak ( dharurat )
- Keperluan menghindarkan kesulitan ( hajat )
- Keperluan menambahkan keselesaan ( tahsin )
1. Keperluan Mendesak ( Dharurat )
Keperluan mendesak ialah keperluan yang boleh menghindar kemudharatan pada agama, nyawa, akal, keturunan dan hartabenda. Apabila keperluan ini tidak dipedulikan maka manusia tidak boleh hidup sebagai manusia normal. Apabila wujud keperluan ini, maka diharuskan perkara yang dilarang seperti dibolehkan memakan bangkai ketika kebuluran. Namun keharusan itu adalah sekadar yang mencukupi keperluan sahaja.
2.Keperluan Menghindarkan Kesulitan ( hajat )
Keperluan ini ialah keperluan yang boleh menghindarkan kesulitan yang dihadapi dalam kehidupan sekalipun tidak mengancam keselamatan agama, nyawa, akal, keturunan dan hartabenda. Keperluan jenis ini mengharuskan apa yang dilarang.
Contoh bagi keperluan seperti ini ialah harus melihat kemaluan orang lain bertujuan melakukan pembedahan untuk berkhatan.
3.Keperluan Menambah Keselesaan ( tahsin )
Keperluan ini ialah keperluan yang hanya untuk menambah keselesaan bukannya menghindar kesukaran. Tanpa keperluan ini, manusia boleh menjalani kehidupan secara normal. Keperluan jenis ini tidak mengharuskan apa yang dilarang.
Contoh keperluan ini ialah memandulkan wanita kerana hendak menjaga kecantikannya, merancang keluarga kerana hendak menjaga kecantikan atau kerana bimbang taraf hidup anak pada masa akan datang atau kerana mengikut peredaran zaman.
Kesimpulan
Perancangan keluarga diharamkan melainkan jika terdapat keperluan mendesak atau keperluan yang boleh menghindarkan kesulitan.
Berkaitan pemandulan sepanjang hayat pula, ianya tidak diharuskan melainkan apabila wujud keperluan mendesak ( dharurat ) iaitu keadaan yang boleh mengancam agama, nyawa, akal, keturunan dan hartabenda.
Penentuan Keperluan
Penentuan tahap keperluan hendaklah ditentukan oleh jawatankuasa khas yang terdiri dari pakar-pakar dari pelbagai bidang.
Teknik Perancangan Keluarga
Teknik yang digunakan setelah dipastikan wujudnya keperluan yang diiktiraf hendaklah :
- Tidak membawa kemudharatan.
- Dilakukan oleh doktor wanita yang berkepakaran dan beragama Islam jika ia melibatkan pendedahan kemaluan.
- Mendapat keizinan dari suami
0 comments:
Post a Comment